Tuesday, October 5, 2010

SEBUAH KERINDUAN

Semilir angin berhembus
menggamit rindu ini buat Mu
terasa amat kecil dan hina
melayari sebuah rakit kehidupan
dalam dunia pada ini.

Rinduku utk 'menemui-Mu' berlabuh
di dermaga hatiku.
Setiap detik,hati ku meronta2
mencari jalan pulang.
Risau dan bimbang jika kepulanganku tidak Kau terima
Sia2lah perjalanan ku selama ini.
Rugilah segala usaha dan ibadahku selama ini
Makin dekat utk saat ku kembali
makin resah memikirkan gunungan dosa yg ku tanggung
taubah dan sujudku entah nasuha atau pura2
Aku terasa begitu bersalah
jiwa ku dilingkar seutas jejaringan tirai
seolah2 aku dihijab utk memandang-Mu

Kerinduan ini makin menebal
ketakutan juga menebal
terbayang azab seksa Mu yg maha pedih
tidak tertanggung oleh jasad ku yg fana ini.
Aku tidak layak utk syurga-Mu
aku juga tidak sanggup menanggung siksa neraka-Mu

Namun,
Aku pasti pulang mengadap-Mu
Aku risau menempuh malam pertama ku
di alam kubur
Aku takut untuk meniti titian sirat
selama 3000 tahun perjalanan akhirat itu,
mampu kah aku?

Kematianku makin mendekat,
aku tahu aku milikmu
aku tahu aku akan berdepan dengan pengadilanmu
aku tahu aku akan disoal seperinci yg mungkin
aku tahu aku akan mengundang murka-Mu
Namun,tiada lagi tempat dalam dunia ini
untuk ku elak dari menemui-Mu
Kau pemilik mutlak
tujuh petala langit dan bumi ini.

Dosa ku makin menimbun,ibadahku rasanya menipis
aku terpesona dengan kepalsuan dunia
tergoda dengan penghuninya
lemas dengan kerenahnya

Berilah aku petunjuk-Mu
Berikan aku pendiding diri yang ampuh
ku ingin rempuh semua tipu daya syaitan dengan megah dan bangga
ku ingin kembali mengadap-Mu
sebagai hamba yang Kau alu-alukan.
Aku ingin merintis jalan pulang dengan aman dan redha

Aku rindu utk menemui-Mu
Aku rindu utk meneguk madu syurga-Mu,
ku ingin nikmati arak di syurga Mu
ku ingin hapuskan dahaga ini dengan susu dari sungai Salsabilla-Mu
Aku ingin menjadi tamu yg terpilih utk menikmati semua hidangan di syurga- Mu

Duhai!, Allah Yang Maha Kaya
Duhai!, Allah Yang Maha Pengampun
Duhai!, Allah Yang Maha Pengasih
Ampuni segala dosa2 ku,terima lah aku sebagai hamba-Mu
Kasihi aku yg lemah ini
aku sedang meniti saat akhir ku di dunia
tiba saatnya kakulah aku di penghadapan-Mu.
Kerinduan ini masih menyesakkan dadaku
terasa terlalu banyak dosaku pada-Mu
Ampunkanlah aku.

1 comment:

  1. rasa nak merembes air mata.....p/s - leh copy kat my fb tak? he he

    ReplyDelete