Tuesday, October 26, 2010

PRK DUN GALAS

PAS : Dr.Zulkefli  b. Mohammad [ 44 tahun ] 

BN : En.Abdul Aziz b.  Yusuff [ 47 tahun ]
_______________________________________________
SAH : Pertandingan hanya antara 2 penjuru
_______________________________________________
Proses penamaan calon untuk PRK Dun Galas telah selesai.Muktamad. Hanya dua calon sahaja yang menyerahkan borang pencalonan.Kedua2nya sudah diterima dan disahkan pencalonan mereka.Satu dari PAS,satu dari UMNO. Satu calon kelulusan Ijazah Kedoktoran,satu calon lagi kelulusan 'Ijazah' Sijil Pelajaran Malaysia.Dari segi tahap kelulusan,satu calon sudah mendahului lawannya.Namun kelulusan bukan penentu kemenangan tetapi menjadi penyebab utk menang.Jgn diambil mudah.

Umur mereka hampir2 sebaya,dalam lingkungan 40-an.Satu calon 44 tahun satu lagi 47 tahun.Masih dalam kapasiti kuat berkerja.Zahir dan batin.Sekarang yang menjadi tumpuan seterusnya ialah jentera kempen,pengarugh peribadi kepimpinan parti, maklumat yang disampaikan berjaya mempengaruhi pengundi,dan siapa yang lebih dipercayai, [ parti dan calon ]. Sekali imbas Ku Li dan Tokguru adalah antara penentu besar dalam menjana kemenangan calon-calon yang bertanding.Faktor2 lain menjadi pelengkap semata-mata.Ku Li dan Tokguru masing-masing mempunyai aura dan empayar pengaruh tersendiri.

Tarikh 04 November tetap dinanti2 oleh semua terutama kepimpinan kedua-dua parti,PAS dan UMNO.Tarikh itu menjadi keramat kerana pada tarikh itulah,kemenangan sebenar akan diumumkan oleh Pengurus Pilihanraya Dun Galas.Hari rombongan perarakan penamaan calon didahului PAS kerana berdasarkan maklumat,penyokong PAS mencecah 7,000 orang,manakala UMNO sekitar 3,000 orang atau lebih sedikit.Dari segi perang psikologi, PAS sudah menang di permulaan,peringkat seterusnya dapat dilihat bila kempen2 mula panas dan hangat.

Peribadi calon juga memainkan peranan.Dua2 calon bukan anak tempatan di Dun Galas,mereka menetap di Gua Musang.Maknanya dari segi tempat tinggal sudah seri.Tinggal lagi sahsiah dan akhlak mereka yg menjadi persaingan.Kelulusan akademik, calon PAS mendahului.Peribadi tidak mampu diberi pertunjuk kerana penulis tidak mengenali mereka berdua.Kenal 'atas angin' gitu2 je la.Masing-masing ada kekuatan tersendiri. Bermula malam ini,perkembangan seterusnya akan lebih rancak.

Masing-masing berperang psikologi, dakwa dakwi, tuduh menuduh, bongkar kelemahan lawan masing-masing, 'gula' pilihanraya, janji2 pilihanraya, sogokan, ugutan, mcm2 akan bermula mulai mlm ini mungkin sudah lama bermula.Mungkin selepas bekas ADUN Galas dimakamkan,atau lebih awal dari itu sewaktu ADUN tersebut sudah sakit2.Kekuatan jiwa dan psikologi jentera kempen dan kekuatan semangat utk bekerja untuk parti menjadi antara pemangkin paling kuat,paling mujarab.Jika bala tentera kempen mudah dilemahkan, mudah dieksploitasi oleh anasair luar maka kemenangan yang dicari akan terlebih awal menjadi kelabu dan kabur.

Perang politik tidak kurang hebatnya dalam peperangan berdarah di medan perang.Masing2 menggunakan strategi dan pendekatan muslihat.Masing-masing ada helah bela diri,memasang jerat, terjerat, kena jerat, kena serang hendap jika sedikit sahaja kelalaian pihak lawan dapat dicungkil.Sejarah banyak membuktikan,kelemahan dalaman,kelemahan sendiri yang akan menjadikan lawan boleh menewaskan kita.Biarpun sedikit,jika bijak mengurus kelemahan itu,maka parahlah akibatnya.

Berperanglah atas dasar kekitaan kerana menang kalah masih sebangsa, seagama, sekaum, seMalaysia,
serumpun.Masih ada ikatab saudara antara pengundi,masih ada ikatan sahabat antara pengundi.Jgn bergaduh melampau,bergaduh sehingga menidakkan kewarasan dan tahap beragama antara kita.Jadikan pemimpin dalam erti kata sebenar.Jadilah pemimpin yang mendidik dan memimpin,bukanya mejadi pemimpin yang dipimpin.Diajar itu dan ini.Siapa kita jika bergelar pemimpin masih dikawal semua tindak tanduk kita.Belum merdeka kita jika demikian dan tidak layak untuk bergelar pemimpin.Pemimpin memberi teladan di hadapan, memberi semangat di tengahnya, memberi pengaruh di belakangnya.Itulah kepimpinan yang benar-benar luhur.Takdir Allah sudah ada,usaha manusia sedang menemui.


No comments:

Post a Comment