Sunday, November 14, 2010

JAUHI SIFAT TERCELA : PEMBERSIHAN BATIN

Antara sifat tercela tersebut ialah;

1. Takabur
2. Riya' [ riak ]
3. 'Ujub
4. Suma'ah

1. TAKABUR
Merupakan sikap membangga diri,menyangka diri lebih baik,lebih sempurna daripada orang lain.Sedangkan tiada yang terlebih baik dan terlebih sempurna selain Allah SWT. Sangat menghina dan menjijikan jika merasa diri hebat dan lebih baik.

2. RIYA' [ RIAK ]
Satu sifat terkeji batiniah manusia yakni sifat suka menunjuk-nunjuk amalan yang dilakukan kepada orang lain.Tidak puas rasanya jika segala amalan dan kebaikan yang dilakukan tidak diketahui oleh orang lain. Orang yang berisfat riya' ini selalunya beribadah bila di hadapan orang sahaja, bila bersendirian ama malas sekali.Beramal hanya berpura-pura.

3. 'UJUB
Satu sifat atau perasaan hairan kepada diri sendiri.Sifat ini tersembunyi dan sukar dikesan.Sifat suka merasakan pelik dan takjub dengan kebolehan atau kehebatan diri.Merasa diri sudah hebat,merasa diri mungkin sudah hampir dengan Allah,merasakan diri lebih baik dari orang lain.Merasakan diri paling banyak beramal.Ramai manusia yang terpalit dengan sifat ini.

4. SUMA'AH
Sifat ini ialah sifat suka dipuji.Kembang hidung kalau kena puji.Makin dipuji makin seronok.Makin dipuji makin seronok membuat kebaikan jika tidak terlalu sukar untuk membuat kerja atau kebaikan.Kalau boleh kebaikannya itu dihebohkan dalam media masa.Menderma dengan niat ingin pujian,menderma kerana inginkan pangkat dan kedudukan.Dan akan meninggalkan kerja mulia jika kena keji.

Keempat-empat sifat tercela di atas ini ialah penyakit hati,penyakit jiwa batin yang perlu dijauhi atau perlu diubati segera.Untuk menjadi muslim sejati hendaklah berusaha menjauhi sifat-sifat buruk dan tercela ini.Kita mesti ikhlas, bersederhana, merendah diri.tidak mengharapkan pujian,tidak menunjuk-nunjuk kebaikan, amal ibadah.Tidak merasa hebat atau lebih baik dari orang lain.Serahkan semua kebaikan,amal ibadah, jasa dan bakti kita hanya kepada Allah untuk dinilai.

No comments:

Post a Comment