Thursday, November 18, 2010

DARI SEBUAH KEINSAFAN

Andai kematianku di usia 60 tahun
hanya 19 tahun  lagi
sisa hidupku ada
sebelum  'kembali'

Andai dalam usia 50 tahun
cuma  9 tahun
hidupku berbaki

Andai di usiaku kini
maka bila-bila
aku kan pergi.

Sudah jauh aku berjalan
berkelana
mengembara
di dunia fana ini
Terlalu banyak dosa ku kumpul
teramat sedikit
taubat ku pohon
teramat sedikit ibadahku pada-Nya

Andai terhenti
keluar masuk
nafasku
kaku dan terkujurlah
jasadku ini.

Dimandi dikafan
disemadikan
di rumah baruku
bernama pusara.

Mengigil
mengingatkan segala
dosa dan noda
apakah terampun
apakah terhapus
segalanya?
Demi Allah Yang Maha Pengasih
Lagi Maha Pengampun
Hanya pada-Mu ku berserah

Ampuni dosa-dosaku
terimalah taubatku.
aku tidak layak untuk Firdaus-Mu
aku tidak mampu menanggung azab neraka-Mu
Hanya pada-Mu
aku pasrah

Bila-bila
akan dijemput
mengadap-Mu
Ketakutanku
kegusaranku
terbayang segala dosa
kesilapan
segala alpa
dari sebuah kehidupan

Aku menginsafi
sisa hidupku
menyusut
menanti saat
berpisah roh dan jasad.
di hujung usia

1 comment:

  1. seandainya hidup punca perpisahan, biarlah kematian menjadi penyambungnya dan seandainya kematian punca perpisahan , biarlah hidup memberi erti yang nyata

    ReplyDelete