Thursday, September 2, 2010

KHABAR DARI TANAH MERAH,KELANTAN

Jadi ko tak jadi?,jadi yg jadi atau jadi bkn yg diharapkan terjadi,apa pun mmg telah terjadi..bila tu,baru pagi tadi.Tarikgh awal lagi cuma kuatkuasa baru kini...

UMNO Pusat telah mengeluarkan arahan penggantungan 3 ahli UMNO Bahagian Tanah Merah. Seorg bekas MP lalu, Dato' Ir Saari Hj.Hassan,seorg lagi bekas JKuasa Pemuda UMNO Bahagian, Mohd Bahari b. Mohd Noor dan ketiga, Nik Kamaruzaman Nik Sulong [ Nik Amir ]bekas Pemangku Ketua Bahagian UMNO T.Merah.Mereka ini adalah sebahagian daripada penggerak UMNO di Tanah Merah..kalangan pejuan utk parti dan rakyat.Namun begitulah,'hayat' kita. Bila bermula mesti ada penamatnya. Bila berkembang mesti layu akhirnya,bila cerah pasti pudar penghujungnya...berpasang2an.

Kebetulan Tanah Merah ni bandar kelahiran saya maka saya 'merasai' setiap denyut peristiwa yg terjadi.Kebetulan juga..yg terbuang,yg membuang,yg merancang utk membuang semuanya rakan2 kenalan,bekas guru sekolah dan sahabat terdekat..itu lah.Dalam politik,tidak mengenal kawan atau lawan.Bila bertemu 'titik' lawan jadi kawan,rapat sgt2 wpun sebelum2nya berperang hebat.Asyik masyuk berkawan,bila 'lari titik' kawan terus jadi lawan.Sebenarnya kemelut ini tidak akan tamat dgn penggantungan ini sbb masing2 ada kekuatan,ada penyokong dan kewangan,mereka manusia; ada otak,ada ikhtiar,ada ruang dan masih berpeluang.Tindakan seterusnya sukar dijangka..setahu saya,UMNO Tanah Merah antara bahagian yg sentiasa bermasalah.Bila reda krisis kepimpinan, isu pemilihan calon YB pulak akan jadi kecoh,apa pihak setuju,ada pihak menentang,akhirnya PAS yg menang.Sentiasa berlanjutan.Dlm saat PRU13 makin mendekat,rasanyakemelut yg terjadi ini akan memberi impak yg agak negatif kepada masa deapan UMNO itu sendiri baik di bahagian maupun organisasi kepartian UMNO itu sendiri.Talian hayat UMNO di T.Merah makin lemah sebenarnya.Samada mereka sedar atau tidak..hanya mereka yg boleh jawab.

Kesudahan cerita,UMNO kena ambil masa lebih lama lagi utk merampas semua kerusi DUN dan Parlimen di Tanah Merah.Kemelut yg baru terjadi bukan penamat cerita kepada satu cerita yg panjang tetapi dia menjadi permulaan kepada satu episod kepada satu lagi cerita baru yg bakal digarap oleh 'pengarang' baru ini.Sapo pun pimpin UMNO Tanah Merah tak kan tenang sbb semuanya berjuang dgn kepentingan peribadi.Kalau idak ada kepentingan peribadi..mengapa harus ada hasad dan dengki,harus ada gantung menggantung dan harus ada perebutan kuasa serta pengaruh?.Jawabnya..semuanya mencari dunia bukan utk berjuang demi rakyat.Bohong semata2..

No comments:

Post a Comment