Friday, February 26, 2010

KASIH JUNJUNGAN

Ulangtahun kelahiran
disambut hanya untuk mereka yang masih hidup
Istimewanya Penghuluku MUHAMMAD...
saat kelahiran mu disambut
jutaan, bilion umat.
Lebih 1400 tahun kau telah wafat.
syariat, tarikat, hakikat dan makrifat
berlangsung sampai kiamat.
Amat bertuah aku menjadi umatmu
duhai Penghuluku MUHAMMAD

Mimpiku..pernah ku temuimu
bathil atau benar itu kamu
tidak ku pasti
wajahmu, gerakatur langkahmu
amat sopan, bermakna penuh berseri,
kau tersenyum memandangku
kau mengangguk memanggil ku
gembira bukan kepalang
aku berlari menuju mu
menaiki tangga marmar putih
sebuah gua
mungkin sebuah menara...
terpandang indah
masjidmu...
aku melilau mencari
tetiba kau menghilang.
Sedang tadi kau memanggil ku dengan senyuman,
pandangan dan anggukan
meminta aku datang.

Terpandang aku sekujur tubuh
diselimuti kapan putih.
10 ahlul bait mengelilingi jenazah itu
aku kehairanan..siapakah itu
wajahnya belum ku tentu
kapan menutupinya.
Aku keliru semua yang ada memandangku..
semua berjubah
laksana warga arab
semuanya lelaki

Tersedia ruang kosong sebelah kiri
di bahu jenazah itu.
Aku mengisinya,
bersila menyelak penutup
mayat itu.
Tergaman, terkejut diriku
rupanya insan yang ku cari-cari sejak tadi
telah 'kembali'

Tersedar aku dari tidur
terkejut pandangan kehairanan ahlu bait
aku hadir di sisimu
berada di kiri bahumu.
harum bilikku,
bau bak kasturi..
Yaa Penghuluku..ya MUHAMMAD
aku mengharapkan itu benar kamu
senyummu,
renunganmu,
anggukan mu,
masih segar di mindaku
Aku terkejut
rupanya ku temuimu bukan hakiki
cuma sebuah mimpi
ku mengharap itu realiti
aku merinduimu ;
seorang nabi,
seorang rasul,
kekasih Ilahi.

Allah dan malaikat
berselawat untu mu,
betapa mulianya dirimu..
syafaat mu
redha mu
pengakuan mu
sebagai umat MUHAMMAD
MUHAMMAD AWAL DAN AKHIR
penyelamat segala azab.
Nurmu mengharum sepanjang umat
sebelum Adam hingga kiamat
Kelahiranmu dirai
diperingati
disanjungi
sekalian umat
meski dirimu telah wafat.
auramu
penghulu nabi-nabi
menyelubungi tujuh petala langit dan bumi

Engkaulah penyelamat
pembawa rahmat
pemberi syafaat
doa maha berkat.
dirimu adalah seluruh
kebaikan
teladan untuk umat

No comments:

Post a Comment