Friday, December 3, 2010

ZAKAT : Di Selangor - Masih ramai tidak membayar zakat

Zakat adalah fardu ke atas semua individu muslim yang layak.Zakat harta dan zakat pendapatan adalah antara yang dituntut oleh agama ke atas umatnya.Zakat adalah pembersihan harta umat manusia [ Islam ]. Dalam harta seseorang muslim itu ada hak mereka yang fakir dan miskin.Seseorang yang selalu mengeluarkan zakat akan dapat  mengelakkan mereka dari kepanasan api neraka.

Namun hari ini, terlalu ramai manusia terutama orang Islam yang memandang mudah kewajipan berzakat.Sengaja berlengah, kadang-kadang sengaja tidak mahu mengeluarkan zakat.Di Selangor sahaja, daripada lebih sejuta yang layak mengeluarkan zakat, hanya 115,000 orang sahaja yang menunaikan kewajipan mereka terhadap zakat.

Selebihnya mungkin menunaikan tanggungjawab itu di tempat lain atau mungkin juga tidak ambil peduli keperluan mengeluarkan zakat. Pihak-pihak berwajib perlu mengambil tanggungjawab untuk memberi kesedaran kepada umat Islam di negara ini kerana zakat itu melibatkan hukum hakam dalam agama berbanding dengan cukai.Ramai orang takut kepada undang-undang dunia berbanding dengan azab Allah.


No comments:

Post a Comment